Поиск по этому блогу

пятница, 14 января 2011 г.

PROCESUL DE INSTITUIRE, PLANIFICARE ŞI ORGANIZARE A INSTITUŢIEI DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR

      Primul pas în activitatea managerului educaţional este instituirea instituţiei de învăţământ, procedură care presupune existenţa a 5 premise:
1.      idee investiţională – un program nou de instruire sau un program de instruire destinat unei noi categorii de solicitanţi;
2.     capital iniţial pentru crearea bazei tehnico-materiale, remunerarea profesorilor, achiziţionarea resurselor informaţionale;
3.      relaţii externe necesare obţinerii licenţei, arendării spaţiilor;
4.      aptitudini antreprenoriale, calităţi de lider;
5.      echipă de discipoli.
    
     În cazul prezenţei a trei sau mai multe premise se poate risca iniţierea instituţiei de învăţămînt superior, însă dacă există 1-2 premise – iniţierea ei devine o aventură, deşi, în cazuri excepţionale, unele persoane pot să-şi atingă scopul.
     Premisele fiind prezente, urmează ca instituţia să fie înregistrată, această operaţiune cuprinzînd următoarele etape principale:
I.                    Elaborarea proiectului statutului instituţiei de învăţămnt, care conţine: generalităţi, statutul juridic, fondatorii, scopurile şi direcţiile, activitatea didactică, activitatea ştiinţifică şi de consulting, activitatea antreprenorială, organele de conducere ale instituţiei, personalul şi remunerarea muncii, indicatorii economici de activitate, venituri şi fonduri, legături de colaborare externă, reorganizarea şi lichidarea.
II.                 Coordonarea statutului cu organele superioare de conducere.
III.               Înregistrarea instituţiei de învăţământ în organele fiscale şi de evidenţă statistică.
IV.              Obţinerea ştampilei şi deschiderea contului în bancă.
V.                 Obţinerea licenţei de activitate.
     Procedura de obţinere a licenţei pentru desfăşurarea activităţii instituţiei superioare de învăţământ este destul de îndelungată, necesitând prezentarea unui set întreg de acte:
1.      cererea fondatorului, în care se indică denumirea şi forma juridică a instituţiei;
2.      copia statutului instituţiei de învăţământ;
3.      copia adeverinţei de înregistrare de stat a solicitantului licenţei;
4.      certificatul de punere la evidenţă în inspectoratul fiscal;
5.      informaţia privitor la structura instituţiei de învăţământ;
6.      informaţii privitor la asigurarea cu cadre;
7.      previziuni privind mărimea contingentului de studenţi;
8.      informaţii privind existenţa spaţiilor de studii;
9.      informaţii privind existenţa obiectelor de cultură fizică şi a căminelor;
10.  informaţii despre capacităţile de satisfacere a nevoilor în alimentaţie;
11.  informaţii despre capacităţile de satisfacere a nevoilor în deservire medicală;
12.  copiile actelor organelor de control despre valabilitatea spaţiilor care vor fi utilizate în procesul de studii;
13.  disciplinele care compun programele de studii;
14.  informaţii despre asigurare cu materiale metodico-didactice la fiecare disciplină în parte;
15.  acordul organelor locale de a deschide instituţia de învăţământ superior;
16.  concluzia Ministerului Educaţiei privind calitatea programelor de instruire;
17.  informaţii despre asigurarea procesului de studii cu utilaj specializat şi de laborator.

      Al doilea pas în activitatea managerului este planificarea procesului de studii. Planificarea este o activitate complexă, prin care se stabileşte cum vor fi utilizate resursele umane, materiale, financiare, informaţionale şi de timp de care dispune instituţia de învăţământ pentru atingerea obiectivelor proiectate. Fiind o activitate de anticipare, rolul ei principal este acela de a  preciza ce se va întreprinde în cadrul instituţiei superioare de învăţământ într-o anumită perioadă de timp pentru aplicarea unor decizii, de către cine, cu ce mijloace materiale şi financiare şi până când.
      Planificarea îndeplineşte, astfel, o seamă de funcţii importante: de orientare (a organizaţiei în ansamblu şi a diferitelor ei subdiviziuni); de raţionalizare (a resurselor umane, materiale, financiare, temporale); de motivare (a personalului de execuţie).
În instituţiile de învăţământ superior se elaborează, de regulă, următoarele tipuri de planuri:
planul de înmatriculare;
- planul de activitate;
-  planul anual de cheltuieli şi venituri;
planul de dotări, planul de investiţii;
-  planurile catedrelor;
-  planificările cadrelor didactice.


     Principalul document de planificare este planul anual de activitate. Elaborarea lui se bazează pe analiza activităţii desfăşurate în anul de învăţământ precedent, care furnizează informaţii relevante despre „starea” sistemului, cu accent pe disfuncţionalităţi. Pe această bază, ţinînd cont şi de sarcinile ce revin instituţiei de învăţământ din programele de reformă, de anumiţi factori de influenţă interni şi externi, se stabilesc direcţiile principale de acţiune în noul an de învăţământ şi obiectivele prioritare.
      În cazul în care managerii instituţiei de învăţământ doresc să fie planificatori de succes, ei trebuie să cunoască elementele fundamentale ale planificării strategice şi modul în care se elaborează planurile strategice.
     

Комментариев нет:

Отправить комментарий